WEBSHOP BETROUWBAARDER MAKEN, 5 TIPS!

Onder het motto ‘gemak dient de mens’ is online winkelen de afgelopen jaren enorm in populariteit gestegen. Met een paar muisklikken heb je immers als je aankopen in een digitaal winkelmandje zitten. Voor je het weet staat de postbode voor de deur met jouw bestelling. Tenminste, als je je aankoop bij een betrouwbare webshop hebt gedaan…

Zeker wanneer je voor het eerst ergens iets koopt is het altijd maar de vraag of een webwinkel te vertrouwen is. Potentiële klanten van een webshop bepalen gemiddeld binnen 5 minuten of ze met een winkel in zee willen gaan. In die tijd wil je jouw bezoekers er dus van overtuigen dat je te vertrouwen bent! Gelukkig is je webshop betrouwbaarder maken niet moeilijk. In dit artikel geven we 5 handige tips waar je direct mee aan de slag kunt.

Wees transparant

Iemand die online winkelt, wil graag zeker weten dat een webshop ook écht bestaat. Zorg daarom dat alle informatie over jouw bedrijf gemakkelijk te vinden is op de website. Denk aan een fysiek adres, een KVK-nummer en contactinformatie zoals een e-mailadres of een telefoonnummer. Ook een BTW-nummer, algemene voorwaarden, leveringsvoorwaarden en privacyvoorwaarden scheppen vertrouwen. Op een ‘over ons’ pagina kun je daarnaast meer laten zien van het bedrijf en bijvoorbeeld iets vertellen over het ontstaan van de webshop of over de mensen die er werken.

Check je webshop

Je kunt er vanuit gaan dat een deel van jouw (potentiële) klanten eerst onderzoekt of je webshop betrouwbaar is. Dit doen ze bijvoorbeeld door gebruik te maken van de Online Shop Check van Consuwijzer of door in een zoekmachine te zoeken naar de naam van je webshop in combinatie met woorden als ‘vertrouwen’ of ‘betrouwbaar’. En dat kun jij zelf ook doen! Controleer regelmatig je online reputatie en verbeter knelpunten die je tegenkomt. Zo win je meer en meer het vertrouwen van de consument.

Beoordelingen van klanten

Niets wekt meer vertrouwen dan goede beoordelingen van klanten. Dat blijkt ook uit de cijfers! Maar liefst 95% van de online shoppers leest online reviews. 85% van deze mensen gaat er vanuit dat online reviews betrouwbaar zijn. Deze zijn voor hen vaak net zo waardevol als de aanbeveling van een vriend of familielid.

Om je webshop betrouwbaarder te maken raden we je dan ook aan om klanten te vragen een review achter te laten. Toon de reviews vervolgens in je webshop om optimaal gebruik te maken van deze krachtige vorm van mond-tot-mond reclame.

En hoewel we hopen dat het overbodig is om dit te zeggen, doen we het toch: Plaats geen zelfverzonnen klantbeoordelingen. Daar prikken klanten zo doorheen! Zorg dat je reviews altijd via een Google gecertificeerde Partner verzameld om de echtheid van de beoordelingen te garanderen. Ook dat komt het vertrouwen van de consument ten goede!

Laat zien dat je goed werk levert

Wie goed werk levert, mag daar trots op zijn. En soms zijn reviews van klanten niet voldoende om je succes te benadrukken. In dat geval kun je klantbeoordelingen aanvullen met case studies waarin je uitgebreid beschrijft welk product of welke service je geleverd hebt en hoe je de klant daarmee geholpen hebt.

Je kunt je betrouwbaarheid ook laten onderstrepen door middel van een keurmerk. Daarbij ziet de klant dat een externe partij de kwaliteit van jouw webshop heeft bevestigd. Een kleine moeite die een groot verschil kan maken.

Verbind al je communicatiekanalen

Hoe meer je online aanwezig bent, hoe meer een klant je vertrouwt. Om je webshop betrouwbaarder te maken kun je al jouw communicatiekanalen aan elkaar verbinden. Link vanaf je website naar je social media pagina’s. Voeg YouTube video’s toe met uitleg over producten en laat klanten zien waar zij een review kunnen achterlaten. Hoe beter het totale plaatje klopt, hoe betrouwbaarder de uitstraling van je website. En bovendien helpt ieder communicatiekanaal je ook om (nieuwe) klanten te bereiken en hen te overtuigen jouw producten aan te kopen. Win-win dus!