HOE TREK JE KLANTEN NAAR JE WEBSHOP?

Je bent een hele tijd bezig geweest om je eigen webshop in te delen en nou is het dan zover, je wil klanten aantrekken maar hoe ga je dat doen? Als het voor jou de eerste keer is dat je je online bevindt is het goed dat je wat tips en tricks krijgt om bezoekers naar je webshop te krijgen. Daarom raden wij je aan om op je gemak alles door te nemen op deze pagina, zodat jij vervolgens de tips toe kunt passen bij je eigen webshop. Hierdoor is de kans groot dat je al snel klanten aantrekt voor je webshop en dat je de eerste bestellingen binnen krijgt.

Social media gebruiken

Het zal vast niet zo zijn dat je met niemand hebt gesproken over het ontwikkelen van je eigen webshop. Daarom weten vrienden en familie het vaak wel en dan is het tijd dat je je opening bekend gaat maken. Je wil het graag zoveel mogelijk mensen tegelijk vertellen en dan is social media een heel goede keuze. Je kunt op die manier snel en eenvoudig nieuws verspreiden. Je gaat om te beginnen een bericht opstellen, waarin je bekend maakt dat je een webshop hebt ontwikkeld en dat deze gelanceerd is. Maak een leuke screenshot, zodat het er direct aantrekkelijk en professioneel uitziet en mensen er naar toe gaan. Je plaatst dan een link erbij naar je webshop en dan is het wachten op je eerste bezoekers (en bestellingen natuurlijk). Let er hierbij goed op dat je je post op social media openbaar zet, zodat iedereen het kan delen.

Bedrijfspagina maken en adverteren

Je hebt vaak je persoonlijke kanalen om alles te delen, maar je zou ook een eigen bedrijfspagina aan kunnen maken bij social media en dan kunnen adverteren. Hierbij zou je kunnen denken aan Instagram en ook aan Facebook. Bij een bedrijfspagina moet je er wel aan denken dat adverteren geld kan kosten, maar het is wel erg effectief. Hierbij kun je je namelijk echt richten op je eigen doelgroep, dit vergroot je kans op verkopen natuurlijk wel weer. Een selectie kan onder andere gemaakt worden op leeftijd, locatie, geslacht en ook op interesses.

Praat er over met anderen

De echte mond tot mond reclame zijn we vast nog niet vergeten. Tegenwoordig gaat er wel veel online, maar ook door er met anderen over te praten kun jij natuurlijk je webshop promoten en zorgen voor meer bekendheid. Als je nou producten verkoopt die anderen ook veel gebruiken, dan kun je het zelfs laten zien en dan hebben zij er direct een beeld bij van wat je hen te bieden hebt. Zorg ook dat je altijd een visitekaartje bij de hand hebt zodat zij je kunnen benaderen en je webshop kunnen bezoeken.

Verkoop kan ook fysiek

Sommige mensen willen niet alleen online promotie maken, maar zij willen er ook fysiek gebruik van maken. Daarvoor zou je nog kunnen denken aan de beurs, een event of een markt. Je laat hierbij echt zien aan je bezoekers wat je hen te bieden hebt.

Google en adverteren

Het is altijd een kunst om met je webshop goed in de Google zoekmachine resultaten te komen. In het begin is dat sowieso lastig en daarom kun je daar in investeren. Adwords kan afhankelijk van je product erg duur zijn. Google moet je webshop namelijk nog indexeren omdat hij nieuw is. Je zou daarom op relevante zoekwoorden in kunnen zetten en dan kunnen adverteren. Hierdoor zal je webshop toch hoger in de resultaten staan en dan vinden klanten je ook eerder in Google.

Bloggen is persoonlijk en zinvol

Als je graag schrijft over hetgeen wat je doet met je webshop, een nieuw product, een nieuwe serie, een nieuwe update van de producten, dan kun je dat delen door middel van een blog. Het voordeel wat je dan hebt is dat je de vindbaarheid van je webshop direct zal vergroten. Je maakt hierbij dan ook weer gebruik van relevante zoekwoorden en dan kunnen bezoekers je ook weer sneller vinden.

Free publicity

Je hebt misschien wel eens van free publicity gehoord, het gaat hierbij om het generen van publiciteit, maar dan betaal je er niet voor. Je zou daarvoor eens wat lokale klanten of tijdschriften kunnen benaderen, of blogs en dan kun jij bijvoorbeeld geïnterviewd worden over je webshop. Hierbij moet je er wel aan denken dat je duidelijke foto’s mee kunt sturen, anders zal een bericht niet snel geplaatst worden.

Blijf er energie in stoppen

De bekendheid van je webshop kun je niet in een dag of in een week realiseren. Daarom is het van belang dat je een soort stappenplan maakt, wat je wanneer gaat doen. Je blijft er namelijk mee bezig want je zal er energie in moeten blijven stoppen om succesvol te worden en blijven. Als je bijvoorbeeld veel producten hebt, dan is het raadzaam om ze wekelijks een update te geven, als er wat nieuw is, plaats het direct online met een leuke foto en een bijpassende tekst. Google ziet het dan als nieuwe content en zal je website ook weer opnieuw indexeren. Ook een blog zal het goed doen en zeker als je wekelijks een of meerdere keren een artikel plaatst. Je zou dan per week kunnen kijken welke zoekwoorden actueel zijn en die weer kunnen verwerken in een blog. Wat veel webshop eigenaren doen is op vaste dagen in de week een blog schrijven. Het voordeel is dat wanneer je een keer geen tijd hebt, je ook een artikel alvast klaar kunt zetten en dan wordt het gepubliceerd op de dag die jij aangeeft. Dit zijn enkele tips maar er zijn nog veel meer mogelijkheden om klanten naar je webshop te brengen.