In de afgelopen jaren schoten de webshops als paddenstoelen uit de grond. In 2018 waren het er maar liefst bijna 10.000. Dat getal klinkt veelbelovend, maar in datzelfde jaar werden er ook 6.265 webshops opgeheven. Een deel van de webshops hield op te bestaan omdat de gewenste omzet niet werd behaald, een ander deel stopte vanwege faillissement. Een webshop starten is namelijk helemaal niet zo moeilijk, maar je winkel ook daadwerkelijk winstgevend maken, blijkt over het algemeen toch een stuk ingewikkelder. In dit artikel bespreken we daarom 5 stappen om een succesvolle webshop te maken.
Een succesvolle webshop maken
Wie een webshop start, wil natuurlijk ook winst maken. Om van je webshop een succes te maken, zijn er 5 stappen te doorlopen. We zetten ze vast even op een rijtje en behandelen vervolgens elke stap:
Stap 1: Een stevige basis
Stap 2: Maak van bezoekers klanten
Stap 3: Meer bezoekers naar je webshop
Stap 4: Slimme trucs voor meer omzet
Stap 5: Optimale klanttevredenheid
Stap 1: Een stevige basis
Je staat misschien al in de startblokken om je webshop te promoten, maar wacht nog heel even! De basis van je webwinkel moet namelijk wel in orde zijn. En daarvoor is het belangrijk dat je niet alleen weet wàt je met je webshop wil bereiken, maar ook wìe je wil bereiken. Wie zijn je ideale klanten? En wat maakt jou anders dan je concurrenten?
Door jezelf zakelijke doelen te stellen, ontstaat er focus en kun je je bedrijf structureel laten groeien. Zorg dat je goed in beeld hebt wat jouw unique selling points (USP’s) zijn, zodat je deze ook kunt communiceren richting je doelgroep. Wanneer je een goed afgebakende doelgroep hebt gekozen, weet je precies welke aspecten van jouw webshop of product hen aanspreken. Laat je dus vooral van je beste kant zien en speel in op specifieke behoeftes van jouw klanten.
Stap 2: Maak van bezoekers klanten
Zodra de statistieken van je webwinkel laten zien dat er bezoekers zijn geweest, spring je natuurlijk een gat in de lucht. Maar het wordt pas echt interessant als die bezoekers ook een bestelling plaatsen. Met onderstaande tips is de kans groot dat je van jouw bezoekers klanten maakt:
Urgentie creëren
Als een product bijna op is, of nog korte tijd tegen een scherpe prijs verkrijgbaar is, zijn klanten er vaak als de kippen bij. Door bij een product bijvoorbeeld te schrijven dat er ‘nog slechts 1 op voorraad’ is, weet de bezoeker dat er haast geboden is. Die zal hierdoor vaak sneller op de bestelknop klikken.
Inspelen op emotie
Hoewel Nederlanders over het algemeen behoorlijk rationeel zijn, wordt zo’n 95% van de beslissingen toch gemaakt vanuit emotie. Door de juiste emotie in de teksten van je webshop te verwerken, kun je mensen dus aanzetten om een aankoop te doen. Weet je wat de wensen, problemen, behoeftes en angsten van je doelgroep zijn? Benoem deze dan en creëer bevestiging en herkenning. Vervolgens kun je uiteraard laten zien hoe dit probleem te verhelpen is met jouw product. Grote kans dat de klant jouw product hierdoor serieuzer zal overwegen.
Stap 3: Meer bezoekers naar je webshop
Hoe meer bezoekers er naar je webshop komen, hoe groter de kans op bestellingen, toch? Maar hoe krijg je meer bezoekers naar je webshop? Wat dat betreft is Google je grootste vriend. Door ervoor te zorgen dat jouw webwinkel goed vindbaar is in zoekmachines, kun je maandelijks duizenden extra bezoekers aantrekken, zonder geld uit te geven aan marketing en advertenties.
Bij de zoekmachine optimalisatie (SEO) van je webshop ligt de focus op de zoekwoorden die potentiële klanten gebruiken. Hier geldt: hoe specifieker, hoe beter! Op een longtail zoekterm van minimaal drie woorden wordt weliswaar minder vaak gezocht, maar o’n zoekterm trekt wel kwalitatief betere bezoekers naar de website. Het is nogal een verschil of iemand heeft gezocht op ‘schoenen’ of op ‘witte Nike sneakers maat 37’. Bovendien is de concurrentie op deze lange zoektermen lager, waardoor je gemakkelijker hoog in de zoekresultaten zult worden opgenomen.
Een goede manier om extra zoekmachine optimalisatie toe te passen, is door te bloggen. De teksten die je als blog publiceert, kunnen jarenlang bezoekers naar je webwinkel trekken. Daarnaast kun je blogs ook hergebruiken in je nieuwsbrief of bijvoorbeeld op social media. Zo vergroot je je naamsbekendheid, je bereik en het aantal bezoekers in je webshop. Een belangrijke stap om een succesvolle webshop te maken.
Stap 4: Slimme trucs voor meer omzet
Door meer bezoekers tot klant te maken, zal je omzet stijgen. Maar er is nog een manier! Je kunt er namelijk ook voor zorgen dat klanten meer geld uitgeven. Daar zijn verschillende slimme trucs voor. Zo kun je bijvoorbeeld op iedere product pagina vergelijkbare producten promoten die hoger geprijsd zijn. Je verleidt de klant daarmee tot een duurdere aankoop. Een andere manier is het tonen van aanbiedingen. Het gaat dan niet om duurdere producten, maar juist om kassakoopjes die een aanvulling zijn op datgene wat de klant in zijn winkelmandje heeft. Denk daarbij aan producten die mensen impulsief toevoegen aan hun bestelling, zoals batterijen, een beschermhoes of een product voor onderhoud of verzorging.
Stap 5: Optimale klanttevredenheid
Tevreden klanten leveren je meer op dan je denkt. Het is namelijk een stuk makkelijker en goedkoper om een tweede of derde keer iets aan dezelfde klant te verkopen, dan om nieuwe klanten te krijgen. En als een klant eenmaal fan is van jouw webwinkel, zal hij deze ook volop aanbevelen aan anderen. Investeren in klanttevredenheid is dus een enorm goede marketingtactiek.
Maar hoe zorg je voor optimale klanttevredenheid? Dat begint bij klantgerichtheid. Zorg dat bezoekers alle nodige informatie eenvoudig op je website kunnen vinden en bied meerdere manieren aan waarop een klant contact met je kan opnemen.
Heeft een klant een bestelling geplaatst? Overtref dan de verwachtingen. Bijvoorbeeld door sneller dan verwacht te leveren, door een handgeschreven kaartje bij de bestelling te stoppen of een gratis sample of kortingsbon mee te sturen. Door iedere bestelling met zorg en aandacht te behandelen en waar mogelijk een persoonlijk tintje te geven, onderscheid je je van grote e-commerce concurrenten.
Om klanten te laten zien hoezeer je ze waardeert, kun je zo nu en dan ook acties en aanbiedingen verzinnen die speciaal voor klanten zijn. Veel webwinkels richten zich met aanbiedingen vooral op het krijgen van nieuwe klanten. Door ook je bestaande klanten te verwennen, zullen zij zich zeker gewaardeerd voelen.