Als je een eigen webshop hebt, dan is het belangrijk dat je goed / positief bekend staat. De mening van je bezoekers is heel belangrijk voor andere mogelijke kopers. Daarom zijn reviews ook zo belangrijk voor je eigen webshop. We leggen je graag meer uit over het belang van reviews voor je webshop, je kunt eigenlijk niet meer zonder. Doordat zoveel mensen online shoppen, neemt de concurrentie toe. Bezoekers zoeken vaak eerst ervaringen van anderen op, zodat ze weten hoe de service is, hoe de kwaliteit is, etc. Op die manier kun jij dus ook zorgen voor meer bekendheid en daarom is het belangrijk dat je wat doet met de mening van je klanten!
Webshop en reviews
Als je een eigen webshop hebt dan is het belangrijk dat je weet hoe je bezoekers kijken. Er is onlangs onderzoek gedaan waaruit is gebleken dat in totaal acht van de tien online kopers zich laten beïnvloeden door de mening van reviews van anderen. Je kunt zelf wel aangeven dat je service goed is, maar het is veel beter dat klanten dat over jou schrijven in reviews. Dit is ook geloofwaardiger voor je potentiële kopers en dit zullen ze dan ook zeker meenemen in hun beslissing om wat in je webshop te bestellen.
Je hebt zelf in de hand hoe je het met reviews gaat regelen. Je zou het allemaal zo in kunnen stellen dat klanten na een aankoop een review achter kunnen laten. Je nodigt hen dan uit om je webshop te beoordelen en hun ervaringen met anderen te delen. Met welke aanbieder je dat gaat regelen heb je zelf in de hand maar daarin zijn er verschillende opties. Het is in ieder geval fijn als klanten dan uit worden genodigd via de e-mail en dan krijgen ze vaak ook een herinnering als ze bijvoorbeeld na een week nog geen beoordeling achter hebben gelaten.
Sterke reviews hebben invloed
Binnen de e-commerce wereld hebben we reviews nodig, ze zijn ook niet meer weg te denken. Het voordeel is dat een beoordeling via een externe review site ook niet zomaar verwijderd kan en mag worden. Je komt hierdoor dus ook geloofwaardig over als jij er gebruik van maakt, het is ook meer te vertrouwen. Ook moet je denken aan de actualiteit van de reviews. Waarom is dat belangrijk? Stel je hebt een 8 of 9 als gemiddelde beoordeling, dit is natuurlijk heel goed, maar op hoeveel meningen is dat gebaseerd? Je hebt natuurlijk wel veel reviews nodig zodat het betrouwbaar is en die moeten ook actueel zijn. Als je feedback krijgt van klanten, doe er dan ook wat mee, voor jou is dat namelijk een win-win situatie. Een beoordeling is goed voor andere klanten die wat bij je willen bestellen, en jij kunt wat doen met de feedback die zij geven (gratis).
Google en bezoekers
Vanuit Google kun je ook meer bezoekers krijgen en dat komt omdat reviews uit een externe dienst vaak over worden genomen door Google. Hierdoor worden ze zichtbaar in Ads campagnes. Je hebt hierdoor het voordeel dat klanten je ook sneller kunnen vinden in de zoekmachine Google. Veel consumenten gaan namelijk echt op zoek naar reviews van een webshop voordat zij zelf een bestelling plaatsen. Doe er daarom ook je voordeel mee en zorg dat jij reviews hebt van je webshop zodat anderen je weten te vinden.
Wat doe je bij negatieve reviews?
Je wil natuurlijk een goede beoordeling laten zien aan je klanten en je wil niet dat negatieve reviews de overhand krijgen. Je moet alleen niet in paniek raken als je een keer een negatieve review krijgt. Consumenten vinden het juist alleen maar geloofwaardiger als je zowel positieve als negatieve reviews hebt. Als je een negatieve review krijgt, dan kun je contact opnemen met de klant, hierdoor laat je zien dat je wat doet met zijn of haar feedback. Je kunt een uitleg aanbieden of een oplossing, en dan kan de klant misschien de beoordeling bijstellen.